maandag 12 november 2012

Ding 27

CopyrightJa, plagiaat, nee. Overnemen van tekst uit bijvoorbeeld andere blogs mag ook niet, maar het wordt wel gedaan. Schuldgevoel? Wie de schoen past, en wie zonder zonde is.... Maar het mag niet. En terecht. Bij het maken van een werkstuk op de basisschool wordt de leerlingen al geleerd dat de bronnen waar zij hun informatie hebben gehaald aan het einde vermeld moeten worden. Bij de 1e ronde vana 23 dingen kreeg ik een tik op de vingers van de publicist dat ik zonder bronvermelding of goedkeuring van de auteur een foto van hem op mijn blog had gepubliceerd. Oei en au. Mijn fout. Maar ik ben ook erg van het delen van informatie. Ben een grote fan van Wikipedia en Spotify. Ook "peer to peer" en sharing vind ik een prachtig ding. Waar blijft het auteursrecht dan. Grote rechtzaken zijn er al geweest, toch zijn er nog altijd mazen in de wet.

1 opmerking:

  1. Hoi Nynke,

    Delen van informatie is inderdaad prachtig. Maar wel altijd de bron of maker vermelden.
    Goed dat het op de basisscholen al wordt verteld. Op universiteiten gebeurt het nog wel eens. Zelfs bij professoren! Er staan trouwens wel strenge straffen op.

    Bij het gebruik van een foto zonder creative commons licentie (van bijvoorbeeld Flickr)gewoon even toestemming vragen.

    Yntskje

    BeantwoordenVerwijderen